Pedagog specjalny: mgr Karolina Gierczak

Do zadań i obowiązków pedagoga specjalnego należy w szczególności:

  • Współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły.
  • Prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
  • Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów.
  • Współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów w zakresie opracowywania dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
  • Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, środków dydaktycznych, sprzętu specjalistycznego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych.
  • Współpraca w zależności od potrzeb z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodzin.
  • Udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów ale także nauczycielom.

Drogi uczniu przyjdź do pedagoga specjalnego jeśli:

  • masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
  • chcesz z kimś porozmawiać,
  • potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu konfliktu,
  • nie potrafisz porozumieć się z rówieśnikami,
  • czujesz, że nikt Cię nie rozumie,
  • masz problemy rodzinne,
  • nie radzisz sobie z własnymi emocjami.

 

Drogi rodzicu przyjdź do pedagoga specjalnego jeśli:

  • niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim,
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
  • szukasz pomocy w rozwiązaniu rodzinnych problemów.

DRODZY RODZICE!

Jako pedagodzy, pracujemy w szkole z waszym dzieckiem, starając się w jak najlepszy sposób stymulować jego rozwój psychofizyczny. Mamy możliwość kontroli jego postępów i określania zakresu koniecznych ćwiczeń do wykonania. Istotne w pracy z dzieckiem jest to, by nie ćwiczyło zbyt długo, ale żeby pracowało systematycznie. Dlatego liczymy na Waszą współpracę, gdyż jako rodzice macie mnóstwo możliwości i okazji do zainicjowania domowych lekcji-treningów. Spróbujcie poświęcić swemu dziecku 15 minut dziennie (codziennie) na wspólne gry i zabawy.

Oto kilka wskazówek do pracy w domu z dzieckiem:

Pamiętajcie!

Dziecko powinno mieć w domu specjalnie przygotowane miejsce do nauki. Najlepiej, gdy może wykonywać ćwiczenia mniej więcej o tej samej porze. Dobrym czasem na naukę i ćwiczenia jest tzw. wyż intelektualny w godz. popołudniowych między 16.00 a 18.00. Ważny jest odpoczynek przed przystąpieniem do pracy, gdyż pamięć pracuje wtedy sprawniej.

Pozytywna motywacja

Dziecko pracuje lepiej, gdy motywujesz je do aktywności, regularnie chwaląc za podejmowanie wysiłku a nie za sam efekt końcowy. Mówcie do dziecka jak najczęściej: Cieszy mnie Twoja wytrwałość; Dzisiaj udało Ci się tyle, jutro możesz osiągnąć jeszcze więcej. Przyjemnie jest zobaczyć tak starannie wykonaną pracę. Jesteś bardzo wytrwały.

Oto kilka przykładów zabaw/ćwiczeń z dzieckiem do wykorzystania:

Opisz - ćwiczenie oprócz pamięci kształtuje umiejętność wypowiadania się. Najpierw pokazujemy dziecku pocztówkę/ilustrację/zdjęcie. Dziecko uważnie przygląda się, a następnie zakrywamy obrazek. Zadaniem dziecka jest opisać to, co widziało, podając przy tym jak najwięcej szczegółów. Inną odmianą ćwiczenia jest odpowiadanie przez dziecko na szczegółowe pytania dotyczące obrazka zadawane przez rodzica.

Dyktando rysunkowe - dajemy dziecku białą kartkę papieru i kolorowe kredki. Dyktujemy dziecku co ma narysować, np.: w górnym prawym rogu narysuj motyla, na środku kartki narysuj słońce, na dole kartki, po prawej stronie narysuj drzewo itd.

Zapamiętaj słowa - ćwiczenie rozwija pamięć słuchową. czytamy dziecku początkowo pięć, potem siedem, aż do dziesięciu słów (rzeczowników), np. dom, auto, lalka itd. Zadaniem dziecka jest wysłuchanie i zapamiętanie wyrazów a następnie odtwarzanie jak największej liczby zapamiętanych słów. Kolejność odtwarzanych wyrazów nie ma znaczenia.

Zapamiętaj wyrazy - do tej zabawy potrzebne są kartoniki z napisanymi na nich różnymi wyrazami. Kładziemy przed dzieckiem pięć, siedem, aż do dziesięciu kartoników. Dziecko przygląda się kartonikom, czyta każdy wyraz i stara się zapamiętać ich kolejność. Mieszamy kartoniki, a dziecko układa je w takiej samej kolejności, jak było na początku.

Kolorowe kredki/patyczki - Układamy przed dzieckiem kredki na stole, na początku pięć, potem utrudniamy zadanie, zwiększając liczbę kredek aż do dwunastu. Dziecko uważnie przygląda się kredkom, np. minutę lub dwie. Po chwili zakrywamy  czymś kredki. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego układu kredek (do zabawy potrzeba dwóch kompletów kredek).

Figury geometryczne - mogą być wycięte z papieru, analogicznie do zabawy "kolorowe kredki"  przeprowadzamy zabawę z figurami geometrycznymi, utrwalając przy tym nazwy i kształty figur.

Co nie pasuje? - Kładziemy przed dzieckiem kartonik z wyrazami i prosimy, aby głośno odczytało wyrazy z pierwszego rzędu. który z tych wyrazów najmniej pasuje do pozostałych i dlaczego? Tak samo kolejne rzędy. (lew - byk - piłka - kot - koń), (fasola - sałata - ziemniak - banan - marchew), (motocykl - samochód - ciężarówka - pociąg), (nietoperz - wróbel - skowronek - orzeł - jastrząb), (buty - bluzka - torebka - kapelusz - spódnica).

Gdzie jest ta sylaba? - dajemy dziecku kartoniki z wyrazami, mówimy, że wśród wyrazów ukryła się sylaba "da" i prosimy, by dziecko odszukało ją i otoczyło pętlą. (pogoda - wygoda - baba - zabawa - dzida - ryba - pada - wada - żaba - choroba  - woda - kłoda - moda - ruda - zguba - nuda).

                                                             

Herb_m.png logo strona

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Bolminie

MAŁA SZKOŁA WIELKA SZANSA