Dwujęzyczność w naszej szkole
Od roku szkolnego 2017/2018 w naszej szkole wprowadzone zostało nauczanie dwujęzyczne w oddziałach dwujęzycznych klasa VII i VIII.
Przez oddział dwujęzyczny należy rozumieć oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania – w naszym przypadku jest to język angielski.
W szkołach publicznych oddziały dwujęzyczne (zgodnie z przepisami prawa oświatowego) funkcjonują tylko w klasach 7 i 8. U nas nauka na poziomie rozszerzonym odbywa się już od klasy pierwszej (innowacja pedagogiczna), w której oprócz zajęć z języka angielskiego przewidujemy jedną godzinę zajęć edukacji wczesnoszkolnej prowadzonej w języku angielskim metodą CLIL. W klasach 7-8 rozszerzamy zajęcia z języka angielskiego oraz dwa zajęcia edukacyjne są prowadzone w języku angielskim.
Głównymi metodami pracy w naszej szkole jest CLIL Zintegrowane Nauczanie Językowo-Przedmiotowe (Content & Language Integrated Learning)
CLIL w unikalny sposób łączy treści nauczania zintegrowanego z nauczaniem językowym z wykorzystaniem autorskich narzędzi i metod pracy, dobieranych do możliwości rozwojowych każdego dziecka. To taki sposób nauki, który umożliwia poznanie obcego języka poprzez naturalny kontakt z tym językiem, a nie poprzez nauczanie go jako przedmiotu. Proces nauki drugiego języka otwiera umysł młodego człowieka na inne dziedziny nauki. Metoda ta pozwala na połączenie treści z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i środowiskowej z nauczaniem językowym. To innowacyjne połączenie nie tylko nie zakłóca realizacji podstawy programowej dla klas I-III w rozszerzonym zakresie, a wręcz przeciwnie pozwala na jej uzupełnieniei poszerzenie o treści lingwistyczne. Nauczyciele organizują lekcje na podstawie materiałów dydaktycznych (podręcznik i ćwiczenia) we współpracy z nauczycielem języka angielskiego. Zawarte w materiałach rozwiązania metodyczne i organizacyjne sprzyjają idei integracji, a także ułatwiają nauczycielom organizację lekcji. Przygotowane materiały uwzględniają stosowanie TIK jako metody bardzo lubianej przez uczniów i niezwykle efektywnej. Nauczyciel posiadający odpowiednie kwalifikacje do nauczania języka angielskiego oraz edukacji wczesnoszkolnej prowadzi część zajęć w języku polskim, a część w języku angielskim. Przyswojone przez uczniów treści polonistyczne, środowiskowe i matematyczne są powtarzane, utrwalane, a niekiedy rozbudowywane w języku angielskim. Już w najmłodszych klasach przybliżamy naszym uczniom kulturę, sztukę, historię wybranych krajów, uczymy tolerancji i szacunku do innych ras, religii i zwyczajów.
Nauczyciele zwracają się do uczniów w sprawach organizacyjnych również po angielsku. Nie wymagamy, aby na nie od razu odpowiadali, ważne jest aby je rozumieli. Jednak zazwyczaj już po kilku lekcjach dzieci spontanicznie zaczynają formułować krótkie, a z czasem coraz dłuższe odpowiedzi w języku angielskim. Z czasem udział języka obcego w wypowiedziach jest coraz większy, a co najważniejsze odbywa się w sposób naturalny, bez nacisku ze strony nauczyciela. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasi uczniowie pozbywają się bariery występującej podczas komunikacji w języku obcym. Idea dwujęzyczności jest z powodzeniem stosowana w wielu państwach europejskich. Z badań naukowych wynika, że lekcje prowadzone dwujęzycznie znacząco wpływają na rozwój intelektualny uczniów (rozwijają myślenie logiczne, podnoszą poziom języka ojczystego) dzięki ukierunkowanej stymulacji mózgu.
Projekty i programy wspomagające nauczanie dwujęzyczne w naszej szkole:
1. Comenius
2. Erasmus+
3.Europejski program eTwinning
4. Międzynarodowe spotkania w szkole AISEC
5. Międzynarodowy obóz językowy Euroweek
Nauczanie dwujęzyczne, tak jak każdy proces edukacyjny, jest działaniem wieloetapowym.
W pierwszym etapie dominują elementy zabawowe, z czasem udział języka obcego wzrasta adekwatnie do poziomu kompetencji językowych naszych uczniów. W klasie IV, gdy rozpocznie się nauczanie przedmiotowe, nastąpi dalszy rozwój umiejętności lingwistycznych z naciskiem na naprzemienne posługiwanie się dwoma językami. W końcowym etapie edukacji zapewniamy naszym uczniom osiągnięcie poziomu swobodnego używania języka obcego oraz opanowanie bazy językowej w zakresie słownictwa specjalistycznego, a tym samym przygotowanie ich do dalszego kształcenia w klasach dwujęzycznych w szkołach ponadpodstawowych, a w dalszej perspektywie do studiów w Polsce i za granicą.
Doskonale zdajemy sobie sprawę, że nauka w drugim języku od wczesnych lat ma ogromny pozytywny wpływ na rozwój intelektualny dziecka, na rozwinięcie zdolności myślenia abstrakcyjnego, kreatywności, poszukiwania niestandardowych rozwiązań jak również podniesienie samooceny oraz motywacji do rozszerzania swej wiedzy poza zajęciami szkolnymi. Nauka w środowisku dwujęzycznym kształtuje tolerancję, wrażliwość oraz umiejętności funkcjonowania w grupie w wielokulturowym środowisku.
Program dwujęzyczności w naszej szkole został wprowadzony, aby zapewnić uczniom jak najwyższy poziom kształcenia i jednocześnie rozwinąć w nich jak najwięcej kompetencji społecznych. Zapewniamy naukę w wysoko stymulujących warunkach, jednocześnie nie zapominając o wspierającej, przyjaznej, niemal domowej atmosferze pracy z uczniem.
Głównymi celami przyświecającymi wprowadzeniu programu dwujęzyczności są:
1.Wprowadzenie uczniów w świat języka obcego, kształcenie wysokich umiejętności językowych i komunikacyjnych, umożliwiających swobodne porozumiewanie się.
2. Przekazanie solidnych podstaw języka obcego oraz przygotowanie do zdobywania kolejnych szczebli edukacji w nauczaniu dwujęzycznym.
3. Nauka korzystania z języka obcego jako narzędzia do zdobywania wiedzy.
4. Rozbudzenie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazanie jego przydatności w sytuacjach innych niż same lekcje języka obcego.
Cele, które chcemy osiągnąć poprzez zastosowanie tej metody, to :
- Biegła umiejętność posługiwania się językiem angielskim.
- Rozwinięcie świadomości kulturowej.
- Zwiększenie zdolności rozwiązywania problemów.
- Umiejętność posługiwania się źródłami wiedzy w języku obcym.
Dwujęzyczna oferta naszej szkoły :)
Prezentacje na temat nauczania dwujęzycznego
Informacje dotyczące klasy VII dwujęzycznej
Test dla kandydatów do klasy 7 dwujęzycznej.
Zestaw PRZYKŁADOWYCH zadań na teście
predyspozycji językowych