W Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie realizowanych jest kilkadziesiąt innowacji pedagogicznych. Ich autorami są nauczyciele zatrudnieni w Naszej Szkole.
Innowacja pedagogiczna w potocznym rozumieniu jest określana jako pewnego rodzaju ulepszanie, wprowadzanie nowych rozwiązań, modernizacja, pozytywna zmiana. Specyfikę innowacji pedagogicznej zdefiniował W. Okoń: "Innowacją pedagogiczną jest zmiana struktury systemu szkolnego (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym. Składniki te obejmują m.in.: nauczycieli, uczniów, programy i podręczniki, wyposażenie zakładów wychowawczych, środki masowego przekazu i środowisko wychowawcze". Celowość wprowadzania innowacji jest tym wyższa, im więcej korzyści uzyska z niej dziecko.
Innowacje pedagogiczne to:
- nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
- działania odmienne od powszechnie obowiązujących;
- zmiany w zakresie tradycyjnego podejścia do procesu edukacji;
- twórcze udoskonalanie sposobów spełniania roli, do której powołano szkołę (źródło: www.edukacja.edux.pl/p-1115-innowacje-pedagogiczne.php).
Procedura wdrażania innowacji pedagogicznej w naszej szkole (link)
Poniżej przedstawiamy opis innowacji realizowanych w Naszej Szkole:
Edukacja przez szachy w szkole - p.Karolina Banasik, p.Ewa Zielińska, p.Anita Hańćko
Nauczanie dwujęzyczne metodą CLIL - p.Karolina Gierczak, p.Anita Gil
Robotyka dla Smyka - programowanie i kodowanie - p.Zdzisława Mazur
Historia w obrazie zamknięta; p.Anita Gil
J.angielski w fotografii; p.Anita Gil
Szkolne teleturnieje historyczne; p.Anita Gil
Podróże w czasie - vlogosfera; p.Anita Gil
Dwujęzyczne spotkania z książką - p.Karolina Gierczak
Niemiecka plastyka czy plastyczny niemiecki - p.Monika Grzyb
Paluszki mówią - p,Paulina Cieślik