Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana uczniom:

  • w trakcie bieżącej pracy z uczniem
  • poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów
  • w różnych formach zajęć, m.in. jako:
  1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, które organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
  2. Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się przeznaczone są dla uczniów, którzy mają trudności w planowaniu, w organizacji nauki własnej, dobieraniu metod i technik uczenia się.
  3. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze wspierają uczniów, którzy z różnych względów potrzebują czasu na uzupełnienie materiału dydaktycznego omawianego na zajęciach (np. długotrwała choroba czy powrót z zagranicy).
  4. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
  5. Zajęcia logopedyczne pomogą uczniom z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych.
  6. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne przewidziane są dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. To grupa uczniów, którzy mają trudności adaptacyjne, problemy z koncentracją uwagi, nie potrafią podporządkować się ustalonym zasadom.
  7. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, a także dla mających problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły.
  8. Porady i konsultacje
  9. Warsztaty, szkolenia

Formy wsparcia ucznia udzielane przez wychowawców:

  • Wzmacnianie relacji rówieśniczych - np. działania integracyjne, wokół wartościowego działania
  • Wycieczki i spacery z wychowawcą, wyjścia do kina, teatru i instytucji publicznych
  • Systematyczne śledzenie postępów uczniów w nauce: zwracanie szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych, którzy mają trudności i niepowodzenia w nauce
  • Czuwanie nad regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania zajęć szkolnych przez wychowanków, udzielanie wskazówek i pomocy tym, którzy opuścili znaczną ilość zajęć szkolnych i mają trudności w uzupełnieniu materiału
  • Ścisła współpraca z logopedą, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi w szkole, w celu niwelowania niepożądanych zachowań i sytuacji trudnych
  • Wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności, odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego organizowania sobie pracy
  • Rozwijanie pozytywnej motywacji do uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się
  • Udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych, występowanie do organów szkoły i innych instytucji  z wnioskami o udzielenie pomocy
  • Stałe kontaktowanie się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie  w celu wprowadzenia zmian w oddziaływaniach pedagogicznych  i psychologicznych
  • Angażowanie rodziców w działania pomocowe swoim dzieciom

Wychowawca klasy jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno - pedagogicznej swoim wychowankom.

Formy wsparcia ucznia udzielane przez nauczycieli:

  • Prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów
  • Zgłaszanie zauważonych specjalnych potrzeb uczniów wychowawcy klasy
  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych uczniom do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
  • Udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych

Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do wspierania rozwoju każdego ucznia naszej szkoły, do zespołowego współdziałania na rzecz ucznia i wzajemnej pomocy w realizacji zadań związanych z organizacją i świadczeniem wspierania psychologicznego i pedagogicznego.

Nauczyciele udzielający pomocy psychologiczno - pedagogicznej są zobowiązani do włączania rodziców w proces wspierania ucznia.

Wsparcia merytorycznego nauczycielom w realizacji zadań z zakresu świadczenia pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielają: dyrektor szkoły, specjaliści zatrudnieni w placówce oraz pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

Formy wsparcia udzielane przez pedagoga szkolnego i specjalnego:

  • Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron ucznia
  • Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów
  • Udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
  • Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów
  • Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia
  • Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej
  • Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych  w sytuacjach kryzysowych
  • Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
  • Rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
  • Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających  z programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i wychowawców
  • Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
  • Prowadzenie konsultacji dla rodziców w zakresie problemów edukacyjno- wychowawczych
  • Zainicjowanie stworzenia grupy wsparcia dla rodziców pod nazwą „Szczęśliwy rodzic, to szczęśliwe dziecko” w celu udzielaniu pomocy rodzicom uczniów, objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną,                            w przezwyciężaniu trudności wychowawczych. 

Formy wsparcia dla rodziców udzielane przez nauczycieli, wychowawców specjalistów:

  • Wyszukiwanie wspólnych rozwiązań zaistniałych problemów. Udzielanie wsparcia dla rodziców.
  • Informowanie o instytucjach wspierających dziecko i rodzinę.
  • Udostępnianie materiałów merytorycznych, ulotek, artykułów o tematyce wychowawczej (poprzez stronę internetową szkoły, tablice informacyjne)
  • Przekazywanie rodzicom wiedzy dotyczącej profilaktyki uzależnień prawidłowego korzystania z Internetu przez dzieci. Informowanie                              o sposobach rodzicielskiego monitorowania korzystania z Internetu.
  • Udział w szkoleniach, prelekcjach dla rodziców, spotkaniach ze specjalistami.
  • Rozmowy wychowawców, nauczycieli z rodzicem dotyczące funkcjonowania dziecka w szkole np.:
  • wskazywanie rodzicom indywidualnych możliwości, mocnych stron ucznia (uzdolnień, zainteresowań)
  • informowanie o indywidualnych potrzebach psychofizycznych (trudności, bariery, ograniczenia)

 

Herb_m.png logo strona

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Bolminie

MAŁA SZKOŁA WIELKA SZANSA